گردوی نیم شکسته تویسرکان
خواص غذایی گردو

خواص گردو

گردوی سالم و اصل یکی از مقوی ترین انواع مغزها می باشد که در طب سنتی نیز بسیار توصیه شده است. گردو به دلیل داشتن مقدار زیادی از اسیدهای چرب امگا 3 به کاهش کلسترول خون کمک می کند، باعث سلامت قلب و عروق شده و برای لاغری و کاهش وزن نیز مفید است.

گردو منبع عالی پروتئین، فیبر، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی است. مقدار فسفر موجود در آن با ماهی و برنج و حتی تخم مرغ نیز برابری می کند. یک چهارم فنجان از مغز گردو تقریبا ۸.۹ درصد نیاز روزانه بدن به این چربی ضروری را تامین می کند. مصرف ۴ عدد مغز گردو هر روز موجب افزایش اسید چرب ضروری امگا ۳ می شود.

گردو دارای مقادیر زیادی از ویتامین های ای و آنتی اکسیدان ها می باشد، که خطر توسعه بیماری آلزایمر را کاهش می دهند. دانشمندان دانشگاه شیکاگو با بررسی عادت غذایی ۶۰۰۰ نفر دریافتند که آن دسته از افرادی که دچار مشکلات فراموشی و نظایر آن نیستند، در عادت غذایی خود غذاهای سرشار از ویتامین ای گنجانده اند. ویتامین ای، رادیکال های آزادی را که احتمالا می توانند به سلول های مغزی آسیب بزنند، مهار می کند.

گردو را به اسم غذای مغز نیز می شناسند و این فقط به خاطر شباهت آن به مغز نیست، بلکه به خاطر وجود امگا ۳ فراوان آن است. برای درست عمل کردن مغز، به امگا ۳ نیاز داریم. خواص گردو برای قلب خوردن گردو بعد از غذا می تواند باعث کاهش آسیب هایی شود که غذاهای چرب به سرخرگ ها وارد می کنند.

گردو غنی از ترکیباتی است که تا حدودی از سفت شدن سرخرگ ها جلوگیری و به حفظ انعطاف پذیری آنها کمک می کند. همچنین گردو حاوی آرژینین، یک آمینو اسید است که بدن از آن برای تولید اکسید نیتریک استفاده می کند. وجود این ماده برا ی حفظ خاصیت انعطاف پذیری قلب لازم است. مواد معدنی موجود در گردو این میوه دارای منگنز، پتاسیم، روی، کلسیم، آهن، منیزیم، سلنیوم و مس است که نقش بسیار مهمی در افزایش میزان اسپرم و سنتز اسید های مختلف (مانند آمینو اسیدها و اسیدهای چرب) دارد. فواید گردو و تقویت مو بیوتین موجود در گردو موجب تقویت مو، بهبود رشد مو و کاهش ریزش مو می شود.

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در گردو

گردو منبع خوبی از برخی ویتامین ها و مواد معدنی است. از جمله ی آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ویتامین B6: این ویتامین به تقویت دستگاه ایمنی و سلامت دستگاه عصبی کمک می کند. کمبود این ویتامین باعث کم خونی (آنمی) می شود.

مس: مس موجود در گردو از مواد معدنی مفیدی است که موجب تقویت سلامت قلب ، بهبود به عملکرد دستگاه ایمنی بدن، استخوان ها و اعصاب نیز از سایر وظایف این ماده ی معدنی است.

اسید فولیک: با عنوان فولات و ویتامین B9 نیز شناخته می شود و کمبود این ویتامین در دوران بارداری باعث تولد نوزاد ناقص می شود.

ویتامین E: گردو محتوی مقدار زیادی از این شکل ویتامین E است که برای مبارزه بدن با سرطان نیاز است.

فسفر: نزدیک به 1٪ بدن ما را فسفر تشکیل می دهد. این ماده ی معدنی به طور عمده در استخوان ها یافت می شود و اهمیت خاصی در بدن دارند.

منگنز: بیشترین مقدار این ماده ی معدنی مهم در مغزها، غلات کامل، میوه ها و سبزیجات یافت می شود.

سلامت قلب

گردو ممکن است سلامت قلب را تقویت کند.

نشان داده شده است که اسیدهای چرب اشباع نشده و غیر اشباع نشده موجود در گردو باعث کاهش کلسترول و تری گلیسیرید LDL (مضر) می شوند.

که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی و حمله قلبی را کاهش می دهد.

یک مطالعه منتشر شده در مجله بریتانیایی تغذیه انگلیس نشان داد که خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب برای کسانی که بیش از چهار بار آجیل در هفته مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که هرگز یا به ندرت آجیل مصرف نمی کنند، کمتر است.

کنترل وزن از خواص گردو است

طبق تحقیقات منتشر شده در مجله تغذیه بالینی در آسیا اقیانوس آرام ، مصرف روتین آجیل با استراحت بیشتر با مصرف بیشتر انرژی همراه است.

در آزمایشاتی که کاهش وزن را با استفاده از رژیم های غذایی که شامل یا آجیل را شامل می شوند مقایسه کردند، رژیم های غذایی که شامل آجیل در اعتدال بودند کاهش وزن بیشتری نشان دادند.

یک مطالعه منتشر شده در ژورنال آمریکایی بالینی تغذیه همچنین نشان داد که زنانی که به ندرت از خوردن آجیل گزارش می کنند، در طی یک دوره 8 ساله، بیشتر از افرادی که دو بار در هفته یا بیشتر از آنها آجیل مصرف می کردند، افزایش وزن بیشتری داشتند.

از بین بردن بیماری سنگ کیسه صفرا از خاصیت گردو است

طبق مطالعه دیگری در مجله آمریکایی تغذیه بالینی، مصرف مکرر آجیل با کاهش خطر کوله سیستکتومی، عملی برای از بین بردن کیسه صفرا همراه است.

گردوی تشریفاتی تویسرکان

خواص مغز گردو

کاهش کلسترول کل

کاهش LDL کلسترول

افزایش HDL کلسترول

افزایش قابلیت ارتجاعی رگ های بدن

محافظت در برابر بیماری قلبی

افزایش قدرت ذهن و هوش

مفید برای تنگی نفس

جلوگیری از ورم مفاصل

مفید در بیماری های پوست نظیر: اگزما و پسوریازیس( به وجود آمدن لکه های قرمز رنگ در پوست)

ضد سرطان

دارای آنتی اکسیدان. در بین آجیل ها، آنتی اکسیدان گردو و شاه بلوط از همه بیشتر است.

محافظت از سیستم ایمنی

جلوگیری از لخته خون

تنظیم سوخت و ساز در بدن

تنظیم فشار خون

تنظیم قند خون

جلوگیری از پارکینسون و آلزایمر

جلوگیری از سنگ کیسه صفرا

حفاظت از استخوان

روغن گردو درمان کننده دردهای مفاصل است و جذب مواد غذایی را آسان می کند.

کودکانی که مقدار امگا ۳ در برنامه ی غذایی شان کم است، اختلالاتی مانند بیش فعالی یا هایپراکتیوی، مشکلات رفتاری، کج خلقی و مشکلات خواب در آنها زیاد است.

زنانی که در هفته ۲۸ گرم آجیل و بادام زمینی مصرف می کنند، ۲۵ درصد احتمال پیشرفت سنگ کیسه صفرا را کم می کنند.

اگر می خواهید خواب آرامی داشته باشید، برای شام، سالاد سبزیجات به همراه گردو مصرف کنید.

ارزش غذایی​ گردو:

ارزش غذایی​ گردو

مغز گردو حاوی ۴٪ آب، ۱۵٪ پروتئین، ۶۵٪ چربی، ۱۴٪ کربوهیدرات، و ۴٪ فیبر غذایی است. ۱۰۰ گرم گردو میزان ۲٬۷۴۰ کیلوژول (۶۵۴ کیلوکالری) انرژی تأمین کرده و منبع غنی چندین ماده معدنی غذایی، به ویژه منگنز و ویتامین‌های B است.

برخلاف اکثر فندقی‌ها که سرشار از چربی‌های تک‌سیرنشده هستند، روغن گردو عمدتاً از اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه تشکیل شده‌است (۷۲٪ از کل چربی‌ها)، به ویژه آلفا لینولنیک اسید (۱۴٪)، اسید لینولئیک (۵۸٪). با این حال ۱۳٪ از روغن گردو را اسید اولئیک تشکیل می‌دهد.[۱۱]

ترکیبات شیمیایی

مغز گردو دارای چند اسید آلی، مقدر کمی اسانس، اگزالات آهک و ویتامین‌های A ,B ,C ,D ,E می‌باشد. همچنین مغز گردو دارای مقدار کمی آرسنیک است (۲٬۹۸ µg -میکروگرم- در ۱۰۰ گرم گردو). برگ درخت گردو دارای ۳ درصد اینوژیت، اسید الاژیک، اسید گالیک و اسانسی با بوی مخصوص و مقداری پارافین، تانن، مواد چرب و املاح معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، منیزیم، باریم و همچنین کاروتن است. پوسته گوشت دار میوه سبز گردو دارای امولسیون قند و اسیدهای آلی مانند اسید سیتریک، اسید مالیک، فسفاتها و اگزالات کلسیم است. عصاره برگ درخت گردو خاصیت میکروب کشی و باکتری کشی درد. در صد گرم مغز گردو خام و خشک مواد زیر موجود است:

سلامتی

گردو سرشار از ویتامین ای و آنتی‌اکسیدان می‌باشد، موادی که خطر توسعه بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهند. پژوهشگران دانشگاه پزشکی شیکاگو با بررسی عادت غذایی ۶۰۰۰ نفر دریافتند که آن دسته از افرادی که دچار مشکلات فراموشی و نظایر آن نیستند، در عادت غذایی خود غذاهای سرشار از ویتامین ای گنجانده‌اند. ویتامین ای، رادیکال‌های آزاد را که محتملاً می‌توانند به سلول‌های مغز آسیب بزنند، مهار می‌کند.[۱۲][۱۳]

سازمان غذا و داروی آمریکا در سال ۲۰۰۴ این ادعا را که «گردو می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد» رد کرد.[۱۴] و اعلام کرد: «شواهد کافی برای اینکه در گردو مواد فعال بیولوژیکی خاصی وجود دارد که می‌تواند بیماری قلبی را کاهش دهد، شناسایی نشده‌است.»[۱۵]

تولید

مقایسه روند تولید سالیانه گردو در چهار کشور تولیدکننده اصلی

۵ کشور برتر تولیدکننده گردو در سال ۲۰۲۰

   چین (۳۳٫۱۳٪)
   ایران (۱۰٫۸۴٪)
   ترکیه (۸٫۷۳٪)
   مکزیک (۴٫۸٪)
  دیگر کشورهای  جهان (۲۱٫۰۸٪)

در سال ۲۰۱۹ ایران ۱۱٫۲٪ از گردوی جهان را تولید کرده، اما سهم آن از صادرات جهانی فقط ۰٫۱٪ (با ارزش ۳٫۲۵ میلیون دلار) بوده‌است. ارزش صادرات جهانی مغز گردو در سال ۲۰۱۹ برابر ۲٫۱۹ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.[۱۶][۱۷]

گردوی ایرانی
Whole Walnut Kernel.jpg
مغز گردو، نصف شده
ارزش غذایی به ازای هر 100 grams
انرژی۲٬۷۳۸ کیلوژول (۶۵۴ کیلوکالری)
13.71
نشاسته0.06
قند2.61
فیبر خوراکی6.7
65.21
اشباع6.126
چربی تک‌سیرنشده8.933
چربی چندسیرنشده47.174
15.23
ویتامین‌ها
درصد ارزش روزانه
برابر ویتامین آ
۰٪
1 میکروگرم
۰٪
12 میکروگرم
9 میکروگرم
ویتامین آ20 یکای بین‌المللی
ویتامین (B۱)
۳۰٪
0.341 میلی‌گرم
(B۲)
۱۳٪
0.15 میلی‌گرم
نیاسین (B۳)
۸٪
1.125 میلی‌گرم
پانتوتنیک اسید (B۵)
۱۱٪
0.570 میلی‌گرم
ویتامین ب۶
۴۱٪
0.537 میلی‌گرم
فولیک (B۹)
۲۵٪
98 میکروگرم
ویتامین ب۱۲
۰٪
0 میکروگرم
ویتامین ث
۲٪
1.3 میلی‌گرم
ویتامین ئی
۵٪
0.7 میلی‌گرم
ویتامین کا
۳٪
2.7 میکروگرم
مواد معدنیمقدار
درصد ارزش روزانه
کلسیم
۱۰٪
98 میلی‌گرم
آهن
۲۲٪
2.91 میلی‌گرم
منیزیم
۴۵٪
158 میلی‌گرم
منگنز
۱۶۳٪
3.414 میلی‌گرم
فسفر
۴۹٪
346 میلی‌گرم
پتاسیم
۹٪
441 میلی‌گرم
سدیم
۰٪
2 میلی‌گرم
روی
۳۳٪
3.09 میلی‌گرم
دیگر اجزاءمقدار
آب4.07 g

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =

X