گردوی تویسرکان در یک قدمی جهانی شدن
گردوی تویسرکان در یک قدمی جهانی شدن

فرماندار شهرستان تویسرکان گفت: نماینده سازمان فائو طی حضور دو روزه خود در تویسرکان گردوی این شهرستان را شایسته جهانی شدن عنوان کرد.

باغات گردوی تویسرکان و تحت تاثیر قرار گرفتن نماینده فائو

سلیم زکری یکی از ۱۰ عضو گروه مشاوران علمی فائو در بازدید میدانی از ظرفیت های نظام کشاورزی گردوی تویسرکان در جمع خبرنگاران گفت: پروپوزال و اسناد ارسالی را در فائو می خوانیم ولی یکی از اهداف مهم فائو در این بازدید میدانی این است که از نزدیک اهمیت این نظام کشاورزی را احساس و در این فضا زندگی و به دیگر اعضا منتقل کنیم.

نماینده فائو گفت: این سفر دو روز برای من بسیار جالب بود و من را تحت تاثیر قرار دارد و باید به جامعه محلی تویسرکان برای داشتن چنین نظام میراث کشاورزی تبریک بگویم و توصیه کنم که آنرا برای نسل های بعدی خود حفظ کنند.

زکری افزود: شک ندارم بدون هیچ مشکلی این نظام کشاورزی تویسرکان ثبت جهانی می شود و دلایلی که برای این مهم می آورم ، تعهدی است که در همه سطوح سیاسی، جامعه محلی و مسوولان تویسرکان و استان همدان می بینم.

وی خاطر نشان کرد: ظرف یک ماه و نیم آینده فکر می کنم همانطور که من تحت تأثیر قرار گرفتم، گروه مشاوران علمی هم با گزارشی که من می دهم تحت تأثیر این نظام کشاورزی قرار می گیرند و گردوی تویسرکان ثبت جهانی می شود.

نماینده فائو اظهار کرد: اولین نکته ای که مهم است این است که کل زنجیره گردودر تویسرکان خیلی خوب سازماندهی شده است و این نشان می دهد که ارزش اقتصادی بالایی دارد.

وی ادامه داد: باید از این فرصت استفاده کرد و روی صنایع فرآوری و بسته بندی گردوی تویسرکان کار کرد تا به این میراث ثبت شده ارزش اقتصادی هم بدهیم.

نماینده فائو افزود: نکته مهم دیگر پس از ثبت جهانی گردو در فائو توجه ویژه جهانی به گردشگری کشاورزی و جلب تقاضای بیشتر گردشگران برای حضور به شهرستان و تهیه گردوی تازه در شهرستان است؛ در مجموع ثبت جهانی گردوی تویسرکان موجب تقویت اقتصاد گردشگری منطقه خواهد شد.

رتبه پنجم ایران در جیاس

دانشیار و رئیس موسسه پژوهش های برنامه ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: نظام میراث کشاورزی مهم جهانی که اصطلاحا جیاس نامیده می‌شود ابتکاری بود که توسط پرویز کوه افکن فردی ایرانی الاصل که از مدیران سابق فائو بود در سال ۲۰۰۵ ارائه شد.

علی کیانی راد افزود: هدف از این نظام میراثی ثبت جهانی یک سیستم نظام کشاورزی شامل تجربیات، محیط های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است که در طول زمان و اعصار مختلف توسط آبا و اجداد ما حول نظام کشاورزی شکل گرفته و باید در دنیا این نظام ها شناسایی و حفظ و به نسل های بعد منتقل شود.

وی ادامه داد: تیم های تحقیقاتی در سطح شهرهای مختلف باید روی این مهم کار کنند و بر اساس پنج معیار گفته شده فائو پیشنهاد خود را آماده و به فائو جهت ثبت جهانی درخواست دهد.

کیانی راد گفت: تاکنون ۷۸ نظام در ۲۴ کشور ثبت جهانی شده است و جمهوری اسلامی ایران با چهار نظام ثبت شده میراث کشاورزی مبتنی بر قنات کاشان، انگور جوزان ملایر، زراعت سنتی زعفران روستای سنوی گناباد و باغات انجیر دیم استهبان در رتبه پنجم بعد از کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی و اسپانیا قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: ظرف یک ماه آینده پس از برگشت نماینده فائو و ارائه گزارش به گروه مشاوران علمی مراحل ثبت طی می شود.

وی گفت: پرفسور زکری نماینده علمی گروه مشاوران فائو جهت بازدید نظام سنتی باغات قزوین و نظام گردوی تویسرکان به ایران سفر کرده است.

کیانی راد افزود: ثبت جهانی محصول فقط پنج درصد راه است و ۹۵ درصد به جامعه محلی و افزایش آگاهی مردم منطقه برمی گردد تا با همدلی و همکاری محصول حفظ و افزایش یابد.

 

۶۰ درصد اقتصاد تویسرکان با گردو عجین شده است

حسین افشاری با اشاره به بازدید نماینده فائو از ثبت نظام داشت و کاشت و برداشت گردو در این شهرستان گفت: ظرفیت گردوی تویسرکان بی‌نظیر است که همین موضوع منجر به قرارگیری آن در لیست فائو برای جهانی شدن است.

او با بیان اینکه نماینده سازمان فائو در بازید دو روزه، تویسرکان را شایسته جهانی شدن در عرصه این محصول استراتژیک و مهم گردو دانست گفت: طی دو سال گذشته جلسات متعددی برای بسترسازی این مهم توسط دستگاه‌ها برگزار شده است.

فرماندار شهرستان تویسرکان با ابراز امیدواری از اینکه در آینده نزدیک خبر ثبت جهانی نظام کاشت داشت و برداشت گردو را از سوی فائو را شاهد باشیم گفت: میزان برداشت سالانه گردو در شهرستان بالغ بر ۱۷ هزار تن است ضمن اینکه کیفیت گردوی تویسرکان در جهان حرف برای گفتن دارد.

افشاری با تاکید بر اینکه زندگی مردم تویسرکان از دیرباز با گردو عجین شده است گفت: هم اکنون بیش از ۶۰ درصد اقتصاد مردم تویسرکان به صورت مستقیم و غیر مستقیم وابسته به محصول گردو است بر همین اساس جمعیت شهرستان در فصل برداشت گردو بیش از دو برابر می‌شود.

او گفت: گردوتکانی در فصل پاییز در تویسرکان یک جشن عمومی است که این محصول استراتژیک در ساختار و تار و پود اجتماعی شهرستان علاوه بر مباحث اقتصادی نقش پررنگی دارد.

 

فرماندار شهرستان تویسرکان ثبت جهانی گردوی تویسرکان را علاوه بر درآمدزایی و اشتغالزایی بیشتر در حوزه تقویت گردشگری و معرفی شهرستان مثمر ثمر دانست.

 

باشگاه خبرنگاران جوان 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 18 =

X